lauantai 11. helmikuuta 2017

Kolme vinkkiä opiskelun ja kotiäitiyden yhdistämiseen



Minulla on takanani reilu viisi vuotta äitiyttä. Näihin vuosiin on mahtunut valtava määrä tunteita. Iloa, ylpeyttä, pelkoa, ärsytystä, kiukkua, väsymystä, uupumusta, rauhaa, turvallisuuden ja turvattomuuden tunteita, ihastusta ja kaiken voittavaa onnellisuuden tunnetta. Eri vaiheissa äitiyden matkaani pinnalla on ollut erilaisia tunteita. Olen huomannut, että minulla on ollut eniten positiivisia tunteita silloin, kun kotiäidin arkeani on ollut tasapainottamassa joku muu ihan oma juttu. Välillä se oma juttu on ollut liikunta. Pääsääntöisesti se on kuitenkin ollut opiskelu. 

Esikoisen vauva-aikana suorittelin muutamia kursseja aiempiin opintoihini ihan huvin vuoksi. Esikoinen on ollut aina superhyvä nukkuja, joten silloin minulla oli kaikki aika maailmassa tehdä käsitöitä, tavata äitikavereita ja tahkota opintojakin. Toista lasta odottaessani hain yliopistoon uutta alaa opiskelemaan, ja onnekseni pääsin sisään. Kolmas lapsi kasvatti jo vatsaani, kun valmistuin uusissa opinnoissa kandiksi. Nyt puurran maisterivaiheen opintoja.

Äidin opiskelukirjapinot on meillä arkinen juttu.

Moni on näiden vuosien aikana kysynyt, miten jaksan opiskella pienten lasten kanssa. Vastaus on ollut minulle aina selvä. Jaksan olla parempi äiti, kun saan vähän opiskella siinä ohessa.

Kotiäitiyden ja opiskelun yhdistäminen ei ole joka käänteessä ollut ihan yksinkertaista. Muistan, kun toisen lapsen syntymän jälkeisenä keväänä hormoni-innoissani kahmin liian monta kurssia suoritettavakseni, vain joutuakseni perumaan niistä puolet. Se oli minulle aika kova paikka. Olen tekemisissäni yleensä määrätietoinen ja innokas, ja koin isona tappiona sen, että en jaksanut enkä pystynyt toteuttamaan suunnitelmaani.   

Kokosin tähän alle muutaman vinkin, joilla itse olen (yrityksen ja erehtymisen kautta) saanut yhdistettyä kotiäitiyden ja opiskelun suhteellisen joustavaksi ja toimivaksi kokonaisuudeksi.     

1) Laske rimaa! Nuorempana opiskellessani tahdoin saada mahdollisimman hyviä arvosanoja opiskeluista. Nyt tärkeintä on päästä opinnoissa eteenpäin. Rima on tehty madallettavaksi. Tätä ykkösvinkkiä olen joutunut itse tolkuttamaan itselleni aika monta kertaa. 

2) Jos vaihtoehtoina on opiskelu tai nukkuminen, ja olet todella väsynyt, nuku! Armollisuus ja lempeys itseä kohtaan on kuin tallettaisi rahaa pankkiin. Tulet olemaan itsesi kanssa koko elämäsi. <3
    
     3) Uskalla pyytää apua! Yhden tunnin tehokas uurastus silloin, kun lapset ovat turvallisen tuttavan kanssa ulkoilemassa, saa itselle hyvän mielen ja opintoja kummasti eteenpäin.

Lasten kanssa ihasteltiin tänään näin kauniiksi huurtuneita puita.

Tärkeintä minun kohdallani äitiyden ja opiskelun yhdistämisessä on, että opiskelu ei nouse itsetarkoitukseksi tai pakkopullaksi. On ihana saada toteuttaa itseään opiskeluissa, mutta miten moninkerroin huippuihanaa on sen jälkeen jatkaa taas sitä ihan tavallista kotipäivää pikkumurujen kanssa.      

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti